Neznatelné zrychlení trasy tramvají Vodárna-Třebovice

Rekonstrukce tramvajové trati v úseku Vodárna-Svinov-Tesco Třebovice trvala 2 měsíce a stála město 129 mil. Kč. V rámci rekonstrukce došlo ke zrychlení trasy o 20 km/h. Kolik času jsme zíkali?

Udělejme si malý výpočet. Nejprve délka trati.

Delší trasa 1,6 km
Kratší trasa 0,83 km

Celková délka trasy činí 2,43 km. Odečtěme mezi jednotlivými zastávkami vždy 50m na zrychlení a 50m na zabrždění tramvaje. Rychlostní úsek je tedy dlouhý 2,23 km.

Rychlostí 60 km/h ujede tramvaj tento úsek za 133 sekund.
Rychlostí 80 km/h ujede tramvaj tento úsek za 100 sekund.
Úspora času je tedy 33 sekund. Jiné zdroje uvádí dokonce jen 21 sekund.

Ano, uspoříme každému cestujícímu půl minuty času. Na druhé straně tato přestavba trvala dva měsíce a přestupy a čekání na další spoj přidaly každému cestujícímu desítky minut. O nákladech na tuto investici nemluvě.

Dle slov ředitele dopravního podniku Moryse nešlo primárně o zrychlení trasy, ale o rekonstrukci tratě, v rámci které došlo také ke zrychlení.

Jaký by byl cenový rozdíl, pokud by šlo o běžnou rekonstrukci bez zrychlení? Poslal jsem žádost o tuto informaci na dopravní podnik.

Odpověď: Běžná rekonstrukce tohoto úseku by stála jen 42 mil. Kč!

Město tedy investovalo 3x více peněz než bylo nezbytně třeba – pro úsporu 20 vteřin času. To celé v době, kdy se zadlužuje město i stát, v době, kdy máme hospodářskou krizi.

Takových rekonstrukcí spojených s modernizací je dle slov ředitele dopravního podniku naplánováno ještě několik.

Na jaře 2019 se v Ostravě najednou opravovaly svinovské mosty, mosty přes Rudnou u Ikey (výškovické mosty) a zvlněná dálnice. Z mého pohledu to byla kolapsová situace v dopravě. Na jednání zastupitelstva jsem to kritizoval. Navrhnul jsem zrychlit výstavbu mostů, třeba použitím prefabrikátů. Je rychlejší most “smontovat” na místě, než postavit lešení, postavit bednění, uložit výstuž, zabetonovat ji, nechat vytvrdnou beton, demontovat lešení a bednění. V Číně jsou na vytížených silnicích schopni vybudovat most během týdne nebo i kratší doby viz. videa zde a zde . Pan primátor mi řekl, že za týden se dá postavit tak leda pontonový most, a že pokud chci vidět kolaps dopravy, ať si zajedu do Brna.

Město prosazuje politiku upředňostňování městské hromadné dopravy. Soukromá osobní a nákladní přeprava představitele města očividně nezajímá. Mosty přes Rudnou u Ikey se opravovaly více než dva roky!

Doporučení: Příště investovat také do zrychlení rekonstrukcí kriticky vytížených komunikací či mostů. Pokud půjde o opravu krajské komunikace, tak ve spolupráci s krajem. Jet z křižovatky u vodárny na svinovské mosty 20 minut, nedělá městu dobrou vizitku. Veřejná doprava není jedinou ani nejoblíbenější dopravou v Ostravě.

2 komentáře u „Neznatelné zrychlení trasy tramvají Vodárna-Třebovice“

  1. Všemu co jsem si přečetla od pana Raždíka fandím. Škoda prodeje EKOVY. To, když jsen poprvé slyšela mně pořádně naštvalo. Jestli se Ostrava zbavuje takových podniků a bude stavět takovou šílenou koncertní síň, tak hospodaření zastupitelů je nějaké moc divné. Je vidět, že šílenosti z Prahy se šíří až k nám na východ.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *